Monday, December 8, 2014

Maha 14 dan Big bad wolf

assalamualaikum..
gembira tidak terkata perasaan ini bila ada peluang untuk pergi menimba ilmu secara tersirat..itulah aktiviti yang lia selalu lakukan setiap hujung minggu.
menjelajah sambil menimba ilmu.
setiap hujung minggu,bayangkan betapa sibuknya hidup tapi dek kerana mengejar title mahasiswa.semua benda ini,haruslah menjadi perkara biasa untuk lia..malah,lia makin ingin mencuba perkara baru.
baru-baru ini,lia menghadiri ke program MAHA 2014 yang dijalankan di maeps,serdang dimana kita dapat menimba ilmu berkenaan pertanian.pelbagai jenis inovasi telah ditunjukaan,pelbagai pameran produk-produk yang dihasilkan.
pada mulanya,sahabat lia aka asiah sharulzaman selaku pengarah program telah menganjurkan rombongan pada hari sabtu dan lia hanya sempat pergi ke dewan convention sahaja.

Selain itu,ada jugak booth penerbitan MARDI yang menjual buku murah-murah macam small big bad wolf lah tok para petani.Ada some visitor,seems like prof madya memborong buku agrotani which they sell only RM 1...and lia just membeli buku-buku berkenaan ternakan sebabnya impian lia kan nak bukak ladang.Buku Ternakan yang berharga di pasaran dapat promotion kat MAHA ni..from rm 35 it become rm 20..tanpa berfikir panjang,lia ambillah peluang ini untuk menimba lebih banyak ilmu..inshaAllah satu hari nanti..mohon doakan yang terbaik..

Pameran keusahawanan berasaskan pertanian jugak banyak di sana..di mana kita dapat bermacam-macam tester produk-produk mereka sampai dah naik bosan kami makan bermacam-macam disana.ada juga jualan produk kecantikan yang berasaskan pokok-pokok herba..ada jugak yang berasaskan haiwan ternakan.Berlambak-lambak orang jual susu dan madu..bukan satu jenis je madu,bermacam-macam jenis madu.

hanya mendapat info berkenaan inovasi dan keusahawanan sahaja..padahal di sana ada jugak lawatan ke ladang tapi petang itu hujan dan kami sudah dipanggil untuk pulang..rasa macam sekejap sangat.tak puas...


dek kerana,masih tidak berpuas hati,keesokan harinya lia pergi jugak mencari teman yang boleh teman lia pergi ke sana..nasib baiklah ada siti fatimah yang memang nak sangat pergi tapi tak dapat join kitorang semalam atas sebab hal tertentu..
jadi dua kali berturut-turut lia pergi ke serdang ulang alik dari tanjung malim ke serdang..pada hari ahad lia jenjalan ladang dan memang series giler melihat lembu-lembu yang manja dan bertubuh besar sado..lia tak sanggup tengok encik hedgehog and sugar glider yang sangat shomel dan dijual dengan harga yang murah berbanding harga kedai..okeh,selesai minggu lepas punya cerita..




hujung minggu ini,lia diajak oleh member untuk ke The mines,Serdang untuk Big Bad Wolf iaitu pesta jualan buku yang sangat besar..sangat besar kawan-kawan..sangat besar...betul-betul bad itu wolf sebab dia boleh buat orang jadi gila untuk beli buku.
bayangkan buku yang harga rm 70-90 telah menjadi rm 10-20...haiiih,ini betul-betul lelongan terbesar yang lia pernah tahu....seronok sangatlah..
sampai je sana,lia terus ambil buku dan membaca kat tepi-tepi tu..mana yang lia rasa nak beli lia ambil...serieslah,buku non-fiksyen yang harga pasaran kita tak mampu beli jadi mampu...dan lia rasa macam nak buat library kat rumah..sebab scene dia memang more than library in Malaysia..seronok tak terhingga... i love books...
buku-buku untuk mak-mak,girls semua jenislahh ada..
mohon lia tak dapat nak explain banyak feeling pergi sini,tolonglah u ollz bawak anak-anak,kengkawan and famili come here if ada lagi event kat sini..

event ini sedang berlangsung dan berakhir pada 16 Dis 2014 ini..jomlah bawak anak-anak pergi ke sini..

pintu gerbang MAHA 2014


peta lokasi yang sangat besar

bersama-sama sahabat satu kos berdiri dari kiri - farahin,jiela,asiah,shera dan kema.
duduk - zati and me

madu tayyibah - salah satu produk daripada madu


semasa di dalam dewan A,dewan convention.

projek miniature daripada pelajar politeknik Malaysia

di booth penerbitan MARDI

koleksi daripada MAHA 2014

poskad sempena MAHA 2014



lawatan ke ladang pada hari kedua.


si gila lia mencari bad wolf ..haha



di pintu gerbang BIG BAD WOLF


a variety of feeling here
that's all from me..thanks you for reading my experiences...assalamualaikum

No comments:

Post a Comment