Tuesday, June 6, 2017

Sahabat alam maya

Assalamualaikum..

Nak tahu tak sebab kenapa lia.z suka berkawan dengan orang yang tak pernah dikenali di dunia sebenar dan hanya berkawan di alam maya sahaja...

1. Mengenali budaya

Sahabat alam maya ini contohnya kawan-kawan di facebook,instagram dan blog.Sebagai contoh lia.z ambik blog,ramai je kawan dalam circle google+ tu memang tak kenal tapi ada je yang dah pernah jumpa sebab pergi event...

Semua orang datang daripada berbeza niche,berbeza bidang dan konfirm tak menang tangan nak melayan semua...dah namanya pun sosial,jadi kawan sahaja dengan semua orang.
Lia.z dah start menggunakan blog since form three namun memandangkan bersekolah asrama penuh,masa berada dirumah kurang dan tak banyak masa nak menghapdet.. Banyak dah jatuh bangun blog ni sebenarnya,even now im still not a well known blogger..tapi blog inilah antara blog yang kekal lama..paling lama jugak ni...since after spm,itupun banyak kali jugak tukar nama...memandangkan diri lia.z ini sudah dibash lacks in communication,just wait and see kehh..sy takkan guna lagi dah blog ni..nak tutup sebab banyak memberi kenangan pahit sahaja..

Since daripada lepas spm tu,ramai blogger yang lia.z follow..dan banyak juga benda yang lia.z belajar..start daripada tu,rasa indah dapat kenal banyak tempat kt malaysia ni,bukan setakat malaysia segala pelosok dunia ada...sebab tu dekat wishlist ada cita-cita nak belajar oversea...lagipun time tu just nak survey tempat further study je...start daripada tu rajinlah seketul lia.Z menghiasi laman sesawang yang tak seberapa ini..

Selain itu,bermacam budaya yang lia.z cerita ini ialah bermacam-macam orang lia.z kenal walaupun tak pernah berjumpa face to face.. Ada kenal seorang ni,tapi memang dia gunakan blog untuk kerja so memang xpernah nak melayan hanya untuk publish blog kau je,ok dia layan..

Ada yang sama-sama nak further study so share pengalaman walaupun berbeza course and now memang dah lost contact dengan dia memandangkan semua dah busy dengan campus life yang sangat digeruni ramai orang.

Bila dah masuk u,lia.z berkenalan dengan ramai business partner yang pun sama...lost contact after i busy with my practical teaching...start daripada tu lia.z sedar,berblogging juga boleh jana pendapatan..banyak juga wang yang dihabiskan cuma sampai sekarang memang tak tukar domain takut nanti lupa nak renew... Lepas practical teaching,kena buat fyp plakk..memang takde masa...sekarang dah masuk kerja,tengah mencuba terbaik untuk divide masa atau kemungkinan besar tiada masa untuk berblog..
Momentum nak berblog ni,dah takde lagi..
Dah takde lagi nak berkenalan dengan many roles model...

Tambah lagi kerja kita ditolak sehabis-habisnya..k fine...saya dah kena fokus dengan profession saya..

2. Terasa ramai sangat kawan

Bila kita dikelilingi dengan orang-orang positif,pasti kita juga akan positif sama seperti mereka.

Even kawan dalam dunia nyata pun,mesti kita nak cari yang positif dan masuk kepala dengan kita...dalam dunia maya,siapa yang sentiasa positif pasti ramai kawan...tidak dapat dinafikan..
Seronok berkawan di alam maya ni..

Ramai orang lia.z kenal,walaupun tak berapa aktif tapi masih dapat membuat jaringan dengan ramai orang.

Belum lagi masuk giveaway atau sponsor giveaway..seronok,berkawan dengan orang yang sponsor dan orang yang mendapat hadiah.baru lia.z tahu begini rupannya fungsi berblogging agar kita dapat keep in touch dengan follower or silent reader kita.

Daripada situ,lia.z dapat ramai kawan..dan sentiasa ambik tahu pasal mereka walaupun mereka tak pernah tahu lia.z wujud.. Banyak jugak follow event berinfomasi mereka..

But unfortunately sis tak tahu macammana nak appreciate them..sori my lacks because im still learning..

Buat kawan-kawan yang pernah ada connection dengan lia.z sori for that insecurities..

Bukan mudah nak percaya orang zaman sekarang..





Assalamualaikum.







Yang masih mencari kawan lagi,

Lia Zakiah Cerdik

No comments:

Post a Comment