Friday, October 11, 2019

Berkenalan

Assalamualaikum..

Lama kan dah tak tulis blog, sibuk dengan kerja sekolah, inipun ikut sempat je sebab nak tutup sekolah..

Just nak bagitahu, sis lia.z terkesan sangat dengan someone ni.. Mcm2 jenis judgement yg dia dah buat pada sis without listen from our side.. Lepastu tak habis-habis cakap dia dah cukup dengar so bila dah tanya tu kenapa tak jawab... Adess.. Awak, lepas dengar awak kena fahammmmm.. Tak semestinya dengan pertanyaan tanda awak dh menjadi pendengar yg baik.. Awak, sila faham tu..

Saban hari, belajar memujuk supaya dia lembutkan hati.. Ya Allah betullah cakap makcik lia, just zikir ya latif kalau orang mcmni..

Memang dah pesan awal dah dengan dia.. Benda yang paling saya takut bila mulakan perkenalan ialah perpisahan.. And that's it he left me..

Perkara biasa dah.. Sy dah cakap kalau ikhlas dia boleh terima tak kira baik buruk.. Sy tahu keikhlasan itu hanya datang daripada Allah SWT... Tapi sy tahu mcmmne nak menilai keikhlasan sensorang itu terhadap kita..

Tak semestinya dengan dengar cakap je mcm awak cakap 'lembu dicucuk hidung' cumanya kalau betul seseorang itu ikhlas.. Dia sentiasa husnozun dgn apa segala tindakan untuk ke arah kebaikan..

Niat saya memang untuk membantu, tak ada niat pun nak menghina.. Maaf ye sebab saya dapat tips pun daripada orang yang dah 5 tahun berkahwin..
Mungkin perbincangan antara kita sering menjadi salahfaham, jadi saya berharap sangat dengan penulisan ini awak dapat buka hati awak untuk menerima penjelasan saya..
Saya banyak belajar daripada orang-orang yang dah berpengalaman..

Misalnya seorang akak ni bekas pelajar uia.. Sangat baik orangnya..
Dia pesan pada saya.. Kita jadi perempuan, kalau dapat mudahkan perjalanan lelaki untuk kita. Tapi pastikan kena dengan cara lah.. Sebab tu awak, kita ajak awak jumpa ayah kita tanpa fikir hal kewangan. Jumpa untuk berkenal-kenalan seperti yang dijelaskan dalam surah al hujurat ayat 13.. Dengan cara yang lebih baik.. Bukan mudah nak tawan hati keluarga masing-masing tapi kalau Allah kata awk dgn sy dh tertulis di luh mahfuz in sha Allah dipermudahkan.. Allah lebih mengetahui Segala-galaNya..
Saya tak pernah berniat nak menghina, sedangkan pada mula bismillah lagi dah cakap nak manager untuk sustain my family bisnes.. Jelas?

Skrg ini bergantung pada penerimaan je.. Kalau rasa nak tolak rezeki, teruskan saya tak paksa.. Kalau rasa nak kekalkan rezeki itu, kita boleh teruskan makan laksa.. Alhamdulillah.. Rezeki.. Jgn ditolak..


Lagi satu, berkenaan dengan kufur nikmat.. Sy tahu apa yang awk fhm ialah saya suka berlagak dengan harta benda yg sy ada.. Yelah nak banding aku berlagak gedik2 dengan laki.. Ehh pliss.. Yg ada semua tu kawan ok.. Aku ni takdelah gedik mcm awak fikir.. Beginilah cerita dia, jadi happy salah, nangis pun salah..
Saya bersukan untuk jadi diri sendiri.. Nak tengok waktu terbaik sy berlari, nak cek heart rate.. Itu semua untuk diri sendiri... Basikal apa semua tu, untuk kesihatan diri sendiri... Just mengajak awak itu sebab tahu awak pun minat.. Lagi sekali, bergantung pada penerimaan awak ye bro.. Kalau awak husnozun dgn sy, fikirlah how to manage that life.. Sy bukan nak berlagak dgn umpan awak mcm2.. Saya nak awak tahu, saya amat memerlukan someone yang supportive dalam sukan.. Someone yang tahu minat sy.. Bukan untuk kufur nikmat, maaf.. Maaf sangat2.. Saya bersyukur dgn atas pemberian Allah ni.. Btw, tolong ye basikal sy tu arwah bonda yang bagi, jd saya hargai pemberian itu seadanya... Jd kt sini, niat sy tanya awak nak itu nak ini sebab nak make sure awk boleh ke tak hargai.. Just to make you realise with what you have.. Bersyukur okay.. Sy kt sini bukan tujuan nak menyusahkan awk. Kebanyakkan perempuan kt luar sana, pandang lelaki yg kena ada rumah, kena ada kereta, kena sediakan semuanyaaa. Orang mcm sy ni, tak memilih awak.. As long as orang tu, boleh responsible and manage well..

Saya bersyukur sgt.. Saya dah berjaya usaha itu ini untuk teruskan hidup.. Untuk masa depan anak-anak saya yang arwah bonda selalu pesan, simpan duit simpan duit simpan duit..bukan untuk diri sendiri untuk anak-anak.. Even dah bekerja pun, saya dengar je cakap arwah dalam pengurusan kewangan.. Saya takde nafsu pun nak menjoli duit gaji tu just untuk makan kebajikan sendiri dan jugak org lain, event larian itu semua duit elaun jaga spm duit hasil kebun which is untuk amal.. Secara zahirnya, di dunia ini untuk hidup yang lebih baik semestinya seseorang itu ingin memiliki sebuah kereta untuk bekerja dan sebuah rumah untuk berlindung alhamdullilah semua ini kalau nak dapat kena usaha.. In sha Allah..doa banyak-banyak okay supaya dilimpahi rezeki yang berpanjangan..

Bila dah stabil dah ada semua ini, apa lagi yang saya boleh buat encik? Saya bukan ikut nafsu semata tapi inilah naluri saya sebagai seorang perempuan untuk memiliki cahaya mata.. Kalaulah saya boleh jadi seperti mariam, lahirkan anak tanpa bapa mungkin tidak mengapa tapi saya hanya manusia biasa.. Cukuplah memandang rendah pada perempuan, kami cuma seorang wanita yang ada sifat keibuan,sifat ingin memiliki.. Bukan seperti yang disangka.. And awak tahu kan sebab kenapa sy tak suka buang masa, sebab sy nak someone yang bertindak dgn cepat dan husnozun dalam semua perkara..



Tak habis-habis cakap kita menghina dia, habis yang dia merendah-rendahkann kita tu.. Uish, nak tahu tak? Kalau awak merendah-rendahkann perempuan, sama mcm awak merendah-rendahkann mama awak.. Oppss sorry.. Marah lagi ke tu?

Siap nak bawak pergi court, pergi pejabat agama daerah segamat taknak pula.. Lawak lah awaak ni..

No comments:

Post a Comment