Wednesday, October 1, 2014

Lia The Explorer

Assalamualaikum.

Nak share lah sebab kenapa lia nak jadi explorer..
Rasanya semua orang suka menjadi explorer...
Mungkin salah satu puncanya terlalu taksub dengan dora the explorer.

Kikiki..

1. Pengalaman

Jauh perjalanan luas pemandangan banyak pengalaman.itulah yang orang-orang tua cakap.sebenarnya lagi seronok if dapat stay luar negara study sebab kita dapat pengalaman study dengan orang asing.tapi bila sedar balik,walaupun tiada rezeki di luar negara,lia masih punya kawan-kawan yang stdy luar negara dan masih keep in touch untuk menjadi reminder lia agar tidak lupa hal-hal agama.still dapat pengalaman dengan sharing cerita sesama.

2. Budaya

Bila kita pergi ke suatu kawasan baru,kita dapat kenal budaya kawasan tersebut..sperti biasa,ambiklah yang baik-baik sahaja,yang jahat itu dijadikan pengajaran.secara tidak langsung lia akan dapat mengenali budaya yang ada kat Malaysia.mahupun luar negara sebab kawan kawan yang lain share kan.bila sedar balik,budaya kat Malaysia memang terbaikkk..
I love Malaysia.

3. Bersyukur

Bila dah dapat mengenali sesuatu yang baru,pastilah kita kena bersihkan hati dengan rasa bersyukur dengan pengalaman yang Allah bagi.
Kalau sebelum ni,kita asik kena belajar teori je time kat sekolah dan memang membosankan lagi lagi time form five.sebab tu lah keputusan tak berapa nak ok..now,dekat u ni,its more on kemanusiaan.dimana kita di ajar untuk menjadi manusia yang betul.di ajar untuk menghadapi perangai dan kerenah manusia.aka cikgu physcology jugak walaupun major lia is sains pertanian.Pembangunan diri sangat penting walaupun kita still tengok orang lain rileks,plizz jangan ikut adik-adik..nanti datang u,masuklahh apa-apa program untuk kita rasa bersyukur dengan ape yang kita ada sebelum ini..ingat balik apa yang adik-adik dah merungut sebelum ni..

4. Ingin tahu

Point budaya dan ingin tahu still point yang lain.
Perasaan ingin tahu itu ialah sesuatu benda yang kita tak pernah tahu melalui pengajaran teori kita.
Contohlah,lia ambik minor biology.kami diajar bermacam-macam nama saintifik pokok..so bila berjalan-jalan.lia pasti akan terfikir,ini ker pokok yang aku belajar semalam..
Lau xjalan2,benda tu just nampak kat dalam slide lecture jahhh..takke membosankan,so kena jugak explore ape yang dorg ajar..
Lagi satu,bila orang dok kecoh kecoh,tempat ni best tempat tu best..pehh,lia memang tak tertahan untuk plan dan save duit tok pergi ke tempat tu.dan memang lia mengaku,duit lia banyak habis kerana menyempat tok explore tempat2 yang ada..dalam masa 1 sem,hujung minggu lia pasti dipenuhi dengan program-program yang best jer..sebab perasaan ingin tahu yang tinggi..so nampak x beza budaya dan ingin tahu.

5. Tafakur

Tafakur is muhasabah diri..muhasabah diri is memperbaiki diri untuk menjadi yang lebih baik.atau menilai diri kita samaada lepas program kita makin ingat pada agama atau tidak..tafakur ini lain daripada bersyukur,bersyukur itu akan hadir bila-bila masa bila kita berprogram..tafakur after the program finished.and fikir sejenak samaada cukup atau tidak diri kita ni kebaikannya..walaupun sudah ramai yang cakap lia ni cukup baik,tapi dalam hati tak siapa tahu..
Hanya Allah sahaja boleh menilai..

Setakat tu je lah bebel,kiki..
Idea memang ade.tapi nak elaborate ni ambik mase sebab lia lemah bab2 karangan.hihi..

No comments:

Post a Comment