Saturday, September 23, 2017

Forum Hal Ehwal Islam bersama Yadim | Himpunan Muafakat Belia Johor 2017

Perkongsian ilmu itu akan menjadi lebih indah jika anda belajar mengenal jiran anda sendiri.
Pesan PU rahmat tadi..
Terima kasih untuk hal terindah untuk malam ini..
Salam MaalHijrah 1439H.
Himpunan Belia Muafakat Johor 2017.
#psas #anaksegamat #thankssudidatangsegamat #segamatsemakinindah #orangsegamatkenaljiran #orangsegamatkenalsatusegamat #ehyeke




Sebahagian daripada status sis lia.z di facebook..

Tadi pu rahmat ada cerita berkenaan dengan jiran tetangga..
Ada juga kaitan dengan komunikasi dan hubungan sesama insan..

Jadi sis pun ada bertanyakan soalan berkenaan,sejauh manakah diam lebih baik itu?..memandangkan sis lia.z ini tak habis-habis membuat miscommunication dengan orang..diam salah,bising salah..
So tanyalah soalan tu..

Sekali pu rahmat cakap..
Ooo ini mesti ada masalah komunikasi dalam rumahtangga..ahahaha..rumahtangga kau,dia tengok aku macam mak-mak kot.makcik-makcik..😂😂
Dia pun bagilah dalil ckap,kalau suami isteri bergaduh kena atleast dua kali solat je yg boleh tak bertegur sapa..kalau lebih,cubalah tegur..maksudnya kat sini kena bertolak ansur..
Buat encik doubleyell,taknak macam-macam kan..so just live your life..awak istikharah banyak-banyak ye awak..sy baru je mintak maaf,baru je merendahkan hati ini untuk maafkan perkara yang awak buat sy sakit hati..janganlah tambah lagi sakit hati..boleh?kalau awak sakit hati dengan saya,baca je alfatihah..takpayah lah taip panjang-panjang nak betulkan keadaan..
Dua-dua tak salah..tau..cerita lagi pasal awak..hmm ok lahh..

Banyak perkongsian ilmu yang sis dapat tadi..
Iman rasa dan iman tahu..
Yang ini pun perkara yang best dapat ditekankan malam ni..

Semua orang tahu untuk solat,contohnya..
Tapi semua orang rasa ke hayati ke solat itu apa..
Ada orang mungkin solat lima waktu,tapi sampai ke tak dalam hati bacaan solatnya itu..adakah setakat membuat pergerakan tapi bacaannya ke laut..
Ambillah ikhtibar,belajar perbaiki diri..

Contoh daripada lia.z sebagai seorang perempuan..
Dulu,sis lia.z mempunyai satu fikiran which is semua tudung labuh mesti perfect kan solat lima waktu..
Ya Ampun,bila dah besar ni ada tau jumpa orang tudung labuh memang jaga aurat tapi dia pernah jugak tinggal subuh..tapi lepastu dia bgtahu lia.z boleh qada..ooo boleh eh..ikut jelah..

Ada lagi satu kes,dia tak pakai tudung,aurat memang tak jaga pun...ya ampun,alhamdullilah..solat dia lima waktu,tak tinggal guys..baiknya..
Kita hidup dalam dunia ini,sebagai khalifah.kita sentiasa mencari ilmu untuk bukak minda kita untuk belajar dan berubah.. Allah sentiasa memberi peluang itu..jadi bila seseorang nak berubah,doakan yang terbaik buat dia,bukan makin dikutuk,dimaki di macam-macam lahh..








Yang baru balik forum,
Miss transformation.

No comments:

Post a Comment