Tuesday, March 16, 2021

Misi Menjemput Rezeki

Assalamualaikum dan Selamat Sejahtera.

Dengan lafaz bismillah.. lia.z mulakan menaip post rawak yang jujur dari hati selepas membuatkan blog ini bersawang walaupun dah upgrade domain(kononnya untuk cari side income).

Bukan mudah nak urus masa dengan kerja namun terkadang terlalu penat dengan dunia, niat nak menimba ilmu mmg ada tapi memang badan tak larat dan perlukan recovery.


Tulisan ini ditulis untuk sentiasa bersangka baik dengan apa yang berlaku dalam misi menjemput rezeki. 

Pertama sekali, betulkan niat. Buat kerana manusia atau kerana ingin mendapatkan keredhaan Allah SWT.. Jawapan setiap manusia memang akan mengaku/menyata kerana Tuhan. Masih lagi mencari ilmu yang luas di bumi ini. Masih lagi dibuka luas untuk menimba ilmu.. Cuma terkadang, Allah memberi kita ujian dalam bentuk manusia..


Allahu, sis lia tak pasti lah. Hanya mampu berdoa dan teruskan hidup. Hidup ini penuh dengan pancaroba. Walaupun dalam bentuk keluarga sendiri. Ujian selepas ujian, dan sis lia tahu. Allah sentiasa ada bersama kita. Kita ada Allah untuk mengadu.. Dan percayalah Allah akan makbulkan satu per satu doa.. 

Dalam misi menjemput rezeki ini, sis belajar bahawa mengadu dengan manusia itu tidak mampu memberi apa-apapun dan hanya kepadaNya. Kita akan mendapat ketenangan abadi. Allahu, rindu nak hadap kaabah, nak duduk dalam masjid Nabawi. 😭😭😭😭😭😭😭😭

Alhamdulillah Allah makbulkan permintaan arwah mama dan sis lia serta merta mendapat sebijik rumah untuk buktikan kejayaan pada ibubapa. Walaupun mendapat banyak tohmahan (nak kongsi tapi mcm tak baik nak bagi negatif vibes). Sememangnya Allah hadirkan orang-orang yang baik untuk membantu sis lia daripada permulaan pembinaan sehingga dah siap ada pintu dan tingkap.
Tetapi tak sangka pula dapat ujian selepas itu. Ku fikirkan setelah mendapat rumah, ku akan bahagia dengan hidup yang ada.. 

Tapi rupanya lebih besar ujian yang sis lia dapat.. Iaitu dalam misi menjemput rezeki... 


Allahu, dah tua bangka pun ada hati ekk.. Kau ingat aku hadap ke.. Sedangkan dah cakap nak fokus kerja.. 
Benda macamni lah yang buat sis makin nak tutup pintu hati sis. Hanya untuk encik sebelah.. 

Dan alhamdulillah, masuk je sebuah kawasan ni, walaupun tidak berjumpa. Sis lia rasa macam dapat nur. 

Pada 20 Dis 2020, sis lia pergi ke Kajang Selangor untuk hantar barang pada kakak, bertangguh akibat PKP. 

And again u know what. Gamble sana sini, even tak sempat habiskan running challenge and i still dapat meet encik sebelah after long time jgk give up dengan dia.. 
That night, sis bagi alasan sis nak balik johor dah. Dia pun bagi alasan penat balik kerja. And aturan Allah itu indah. Kami berjumpa walaupun sekejap, tapi waktu itu seakan terhenti bila bersama. 

😇🤲🏻

Walaupun begitu, kami tetap bergaduh sebelum masing-masing mengucapkan selamat tinggal. Sabar je lah. 


Yang lebih menyedihkan sekarang kami memang dah lost contact..

After that meeting, all the things come like raining guys. 

😇🤲🏻 
Keberkatan daripada Allah SWT..sebab sis rasa tenang sangat lepas meet dia walaupun kami bergaduh, yela manusia biasa.. Mestilah kan but from that, we know that we need each other..


All the rezeki came like raining a day after i met him. Not because him. But Allah blessed it. I believe this. 
Even orang cakap, ha dating zina.. Ooo come on, i call it meeting. Not dating.. Kalau dating kita manja2 romantik2 jumpa setiap hari setiap bulan but us not like that. We meet yearly and not frequently contact(risau leka, kena fokus kerjaya). We talk about our future, even bertekak jgk lah.. 

Bayangkan dia suruh sis ikut dia pergi stay selangor. Lepastu terus overthink. Should i?.. 🤷‍♀️


I don't care about that actually, sebab Allah send me to Segamat for my families. So i redha tak kisah kt mana-mana pun..

After a day from that meeting, Allah ease my day with two of my colleagues asked me for gold saving and started it. Alhamdulillah..

After long time, i iklankan pasal gold.. Lepas meet encik, ada dua orang dah jadi gold saver. U guys yang baca ni, bila?roger i okay. Im not sure, after jumpa encik ni, rezeki satu per satu turun. Bukan nak cakap encik yang memberi rezeki, tapi magnet memberi rezeki.. Allah memberkati pertemuan sis kerana setiap pertemuan sememangnya aturan Allah. Dan kita kena bersangka baik..  Bukan senang nak meet.. Dan memang lepas jumpa encik, sememangnya rezeki seolah-olah mendekat.. Allahu, namun begitu rezeki itu tetap daripada Allah SWT.. 



Lecturer untuk tesis master i yang jarang supervisor nak reply pun dah dapat reply and taktahu kenapa laju sangat tangan menaip untuk siapkan 30 pages for about two weeks only with translation english and bm.. 



Kontraktor rumah yang call cakap okay pintu dengan tingkap akan masuk and dalam masa 2 minggu beliau menyiapkan pemasangan tiles dan pintu dan tingkap. Walaupun pada mulanya rasa stress. Tapi Allah turunkan rezeki.. Namun terdapat beberapa ujian dalam proses menyiapkan sehingga sis rasa tak mampu tinggal di rumah sendiri atas faktor keselamatan. 


Kerana sis akan tinggal sensorang, dan rasa sangat insecure dengan keadaan sekeliling. Sehingga rasa tak mampu dah nak hadap muka-muka disana.. Dan sebagai usaha #misimenjemputrezeki. Sis pergi ke satu kawasan yang masih dirahsiakan.


Ya Allah, bila sampai je kawasan sini, rasa macam ada nur datang.🌞

Secara tiba-tiba ramai kawan-kawan yang contact sis dan memberi nasihat yang baik-baik untuk menyelesaikan masalah tersebut. Dan ternyata, hanya Allah sahaja yang menentukan semuaNya. 

Semua nasihat kawan-kawan menjadikan diri sis lebih positif dan rakan-rakan tersebut seolah-olah mengetahui sis sedang buntu mencari jalan penyelesaian dengan masalah ini.


And u know what the biggest step i need to do?

TIMBA ILMU. 


Lagi banyak ilmu kau timba, lagi kau cepat kaya. Fuhh bukan ayat mlm.. Cuma the reality is memang kau kena timba ilmu in whatever ways.. Dalam beramai-ramai yang contact ni, cikgu dan doktor guys.. 

Yang sorang support nak keluarkan sis daripada segamat. 
Yang sorang bagi strategi once dah keluar segamat. 
Yang sorang bantu untuk kukuhkan kenapa perlu keluar segamat. 
Yang sorang, sambunglah lagi belajar. Apply UM. 
Yang sorang, nah continue study in investment. 
Yang sorang, in sha Allah ada jodoh tu dan memberi nasihat pasal perhubungan. 




Ya Allah, Allah ease my way actually to live in a better life.. Live in a positive life..
I ada hak untuk pilih my life. And this things happen dengan izin Allah.. 

I dont chase for popularity but with popularity also can be my rezeki. Hopefully, i will be a successful independent woman who are not for play like a doll.. Ehh, tahulah lawa tapi kau ingat aku apa a barbie doll for play?

Since that rasa macam, lepasni aku tutup pintu hati aku sekeras-kerasnya pada manusia lain.. Maaf, terpaksa sedapkan hati. Kalau tak makin ramai orang yang akan irritate dengan i..


I asked Allah SWT, what's the best for me.. Then i asked permission from my family.. I asked them for give me a time and space to think wisely.. Day by day at this secret place, i found a good decision comes from nowhere and i anggap dia adalah rezeki dalam bentuk buah pemikiran.. And it's makes me become more positive.. And confident..



Semoga Allah permudahkan urusan sis lia.. Semoga Allah perluaskan rezeki sis amalia tak kira dalam bentuk apa pun.

Yang paling sis amal nak is, rezeki buah pemikiran supaya orang tidak mudah cakap sis bodoh dan sis juga tidak buntu dalam menyelesaikan masalah tersebut.. 


In sha Allah, sis percaya yang decision sis buat ini akan menjadikan sis get a better life and achieve the high level classification in education.. 



Aamiin.. 


Next stories would be the one i should share about my education journey i guess but wait okay for the confirmation. If it's really my rezeki alhamdulillah..








Your goldgeous dealer,



Cikgu Amal
(PG00237133) 

No comments:

Post a Comment